Szamba Betonowe
Just another WordPress site

Architektura 21szego wieku : Cudowny Zaha Hadid: Hołd złożony przez Patrika Schumachera

Posted in Uncategorized  by admin
July 8th, 2018

José Tomás Franco To było w 1988 roku w londyńskiej Tate Gallery podczas konferencji Deconstructivism, która odbyła się w oczekiwaniu na tytułową wystawę MoMA, z którą pierwszy raz spotkałem się z Zaha Hadid.
Wykładała między sześcioma współwystawcami: Peter Eisenman, Rem Koolhaas, Frank Gehry, Wolf Prix, Bernard Tschumi i Daniel Libeskind.
Kilka lat wcześniej spotkałem się z nią jako młoda studentka architektury (na Uniwersytecie w Stuttgarcie) i była oszołomiona i podekscytowana niespotykaną dotąd swobodą kompozycji, wszechstronnością i dynamizmem w jej pracy.
Do tej pory nie byłem pewien, czy architektura jest dla mnie tak dobrym wyborem.
Byłem raczej rozczarowany architekturą, ale poprzez moje niesamowite dzieło Zahę projekt architektoniczny przerodził się niespodziewanie w przygodę.
Granice możliwości architektonicznych zmieniły się.
Trzydzieści lat później to poczucie przygody trwa.
Zaha zmienił nasze pole i wszystko dla mnie zmienił.
Na konferencji w 1988 roku uderzyła mnie również prawdziwa otwartość Zahy w porównaniu do pretensjonalnej postawy innych (męskich!) Protagonistów.
Popisywali się, a ona pokazywała, co chciała zrobić.
W każdym razie to było moje wrażenie.
Było dla mnie jasne, że ci architekci reprezentowali najważniejszą nową tendencję w architekturze, a Zaha wydawała się najsilniejszą i najbardziej przystępną z tej grupy.
Była też najmłodsza z nich.
W tym czasie byłem studentem wymiany studiującym w Londynie i spodziewałem się, że w tym roku powrócę do Stuttgartu, aby kontynuować studia.
Zmieniłem moje plany i zamiast tego dołączyłem do studia Zahy.
Kiedy zostałem zatrudniony, pracowaliśmy tylko cztery czy pięć osób w pokoju jednoosobowym: Studio 9 przy Bowling Green Lane 10, gdzie trzy lata wcześniej założyła swoje pierwsze właściwe biuro.
Zatrudniła kilku swoich byłych studentów i biuro chwilowo pęcznieje wraz z dodatkowymi byłymi studentami, którzy przyjdą nam pomóc w terminach konkursowych.
W tamtym czasie nasze prace były głównie konkursami i wystawami, chociaż pracowaliśmy także nad projektem Berlin IBA i dwoma małymi projektami w Tokio w modzie stop-and-go.
Zaha dostarczyła niespotykanego dotąd poszerzenia repertuaru tej dyscypliny, oferując nowe stopnie swobody projektant.
Jako jej współpracownicy szybko dostosowaliśmy się do nich i działaliśmy z odważnymi posunięciami, które niedawno udostępniła.
Zaha zawsze dawała nam mnóstwo twórczej wolności.
Design był zbiorowym i konkurencyjnym wewnętrznie procesem wyszukiwania w studiu.
Była zażarta w swoim żądaniu nowatorskich form piękna i brutalnych w odrzuceniu naszych prób.
Badała niezbadany wszechświat formy za pomocą bardzo abstrakcyjnych szkiców, które nie próbowały podejść do rozwiązań projektowych, ale tylko odkryć nowe wyrażenia formalne lub nowe koncepcje przestrzenne.
Naszym zadaniem było przetłumaczyć.
te abstrakcyjne atmosferyczne i koncepcyjne wskazówki do bardziej konkretnych szkiców.
Pracowała z dwuwymiarowymi strukturami formalnymi i pracowaliśmy nad trójwymiarowymi kompozycjami inspirowanymi jej formalnymi poszukiwaniami.
Ruchy kompozycyjne, które mogliśmy zastosować w tej próbie, opierały się na jej wcześniejszych, repertuarowych przełomach, dostarczających nowej wolności kompozycyjnej.
Zaha Hadid i Patrik Schumacher w 2004.
Zdjęcie.
Martin Url Czego jeszcze nie zrozumieliśmy w tym czasie.
I wątpię, czy to właśnie Zaha, czy ktokolwiek inny w pełni to rozumiał.
To inicjacja, którą te nowe opcje i stopnie wolności dostarczały nam jako rozwiązującym problemy.
Zaha poszerzyła architekturę o możliwości, czyli projektantów.
przeszukuj przestrzeń, w której szukają rozwiązań i w której można znaleźć niespotykane dotąd rozwiązania.
Z perspektywy rozszerzonej przestrzeni rozwiązania, ograniczenia dawnych ograniczonych przestrzeni wyglądają jak arbitralne dogmaty.
Jakie były główne ekspansje Zahań.
Oczywiście istnieje porzucenie kąta prostego w zamian za setki nowych kątów, które można wykorzystać.
Jednak była to ogólna (a nie wyjątkowa) cecha tego, co w tym czasie zostało ochrzczone – dekonstruktywizm.
Wolałbym zatem skupić się na trzech całkowicie oryginalnych i wzmacniających.
Odkryciach.
że Zaha obdarowała naszą dyscypliną.
Te ruchy wydawały się początkowo surrealistyczne lub absurdalne.
Sądzę, że właśnie dlatego nikt inny nigdy ich nie uderzył.
Przede wszystkim, ruch polegający na tłumaczeniu dynamicznej rozciągłości szybkiego szkicowania kaligraficznego dosłownie na rysunek architektoniczny, który następnie został odczytany jako zamierzona geometria do zbudowania, przeciwieństwie do leczenia krzywizny szybkiego szkicu jako szorstkiego przypadkowego wskazania idealnej formy geometrycznej, która następnie miała być zracjonalizowana na proste linie i łuki.
Linie Zaha wyświetlają ciągle zmieniającą się krzywiznę, dzięki czemu oferują większą wszechstronność.
Ponadto, w zależności od zmieniającej się siły odśrodkowej gwałtownego przyspieszania i zwalniania silnika
[podobne: szamba betonowe bielsko biała, Paletyzatory, srebro lokacyjne ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: Paletyzatory srebro lokacyjne szamba betonowe bielsko biała